Saveti nutricionista: Da li hleb goji, koliko bi trebalo da ga konzumiramo, kako prepoznati pravi integralni hleb…

Objavljeno 29.11.2016. od Milena Obradovic

O tome koliko je hleb važan u ishrani, kako utiče na naše zdravlje i zbog čega ga ne treba izbegavati, razgovarali smo sa nutricionistima dr Vericom Zagorac i dr Milenom Bekić-Miščević.

Zašto je hleb važna namirnica?

Hleb je tradicionalno, tokom vekova, bio osnovna namirnica ljudske ishrane. Ne treba mu oduzimati počasno mesto koje mu i pripada. Hleb je nezamenljiv izvor hranljivh vlakana i velika je greška hraniti se bez hleba. Ono na šta treba obratiti pažnju kod pravilne ishrane, jeste da se jede kvalitetan hleb, od integralnih zrna žitarica, a izbegavati hleb spravljen samo od belog brašna. Nema ničeg lepšeg nego kada se ujutru oseti miris domaćeg hleba koji se širi kućom. Vratimo integralnom hlebu mesto u ishrani koje mu pripada.

Šta sadrži kvalitetan hleb?

Kvalitetan hleb, napravljen od integralnog ili raženog brašna, sadrži više minerala, vitamina, proteina i biljnih vlakana (vrlo važnih za normalan rad sistema za varenje), u odnosu na beli hleb, jer se i proizvodi od punog zrna žitarice. Brojne su preporuke od strane nutricionista širom sveta da kvalitetn hleb treba konzumirati više puta tokom dana, u količinama koje odgovaraju pojedincu.

Takozvani „zdrav“ hleb sadrži u sebi sve delove pšeničnog zrna: mekinje, klice i endosperm. Takav hleb ima daleko veću prehrambenu vrednost u odnosu na svoje rafinisane imenjake.

Postoji li ograničenje konzumacije ove namirnice na dnevnom nivou i zašto? Koliko grama na dnevnom nivou preporučujete?

Određivanje količine konzumiranja svake određene hrane zavisi od svakog čoveka ponaosob. Svakako treba biti umeren kod konzumiranja hrane i jesti kvalitetnu hranu koja sadrži nutritivna svojstva koja nam omogućava normano funkcionisanje. Hleb, opet naglašavam, kvalitetan hleb, može se uzimati u manjim porcijama više puta, čak 5 do 6 puta dnevno, kako bi se tokom celog dana dobijale hranljive materije.

Kako prepoznati pravi integralni hleb/hleb od integralnog brašna?

Osnovno je pogledati deklaraciju proizvođača, koji je po propisima, dužan da navede tačan sastav svakog proizvoda. Ali s obzirom na to da u medijima često možemo pročiatati sumnje u deklarisanje hleba od strane pojedinih nesavesnih proizvođača, važno je znati neke stvari. Na primer, struktura raženog hleba je zbijena. Raženi hleb je tvrđi u odnosu na beli i ima veću vlažnost. Nije i ne može biti prozračan i elastičan. Generalno, nije lako prepoznati da li je neki hleb od integralnog brašna ili je možda od belog sa primesama koje mu daju tamniju boju, u tom slučaju birajte hleb koji sadrži razne semenke koje su vidljive, bar ćete iz njih dobiti hranljive materije. Ali u svakom slučaju, vodite računa o reputaciji proizvođača i kupujte kod onih kojima verujete ili sami spremajte hleb.

Koja je uloga kvasca u hlebu?

Prisustvo kvasca u hlebu povećava bogatstvo hranljivih materija, jer je odličan izvor proteina, amino kiselina te kompleksa B vitamina. Dodatkom soli, jaja, semenki, cimeta i sličnih sastojaka, obogaćuju se ukus i tekstura,pa dobijamo blagodatnu namirnicu. Hleb sadrži, pored ugljenih hidrata i velike količine minerala kao što su gvožđe i kalcijum.

Da li treba da se odreknemo hleba da bismo bili fit?

NE! Nije dobro eliminisati iz ishrane bilo koju grupu namirnica, posebno hleb, jer se na taj način narušava sadržaj hranljivih materija. Integralni hleb je ukusna namirnica, mnogo vrednija i zdravija nego što se misli. Prisustvo biljnih vlakana u hlebu podstiče dobro varenje, redovno pražnjenje creva, sniženje nivoa lošeg holesterola. Vlakna „kontrolišu“ i nivo šećera u krvi. Integralni hleb daje dugoročni osećaj sitosti, što je krucijalno za svaku redukcionu dijetu. Prisustvo vitamina B komplekas iz kvasca, su važna i za metabolizam ugljenih hidrata ali i za kvalitet kože i noktiju.

Da li hleb goji?

Ako se uzima nekontrolisano – da. Međutim, ne goji sam hleb, već ono što sa njime radimo. Problem često nije u hlebu, toj hranljivoj i zdravoj namirnici, već u „dodacima“. Kombinovanjem hleba sa povrćem dobijamo hranljiv zasitan obrok, ali kriška hleba premazana debelim slojem džema ili maslaca je prava kalorijska bomba.

Dr Verica Zagorac, nutricionista

Dr Milena Bekić-Miščević nutricionista

 

Povezano

Komentari

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.

UKRASNA POGAČA